måndag 21 maj 2012

Pike Open Västervik

Då var det äntligen dags för pike open. Vad vi sätt fram mot denna tävling. Både Tim och Nicke har nött stenhårt i västervik hela våren och det är så skönt när man får betalt för all tid och möda man lagt ner. Vi dominerade denna tävling från start till mål. Här kommer en sammanfattning av hela helgen. Dag 1. Vi kände redan från start att detta skulle bli en grym helg!. Vi hade lagt upp en plan och allt kändes klockrent så efter kaptensmötet var avklarat och starten gått så var det full tutte i världens snabbaste linder mot första stället. Det tog 40 min från det att starten gick tills att Tim stod med böjt spö. Han började med en snärta på 69 cm. Kort därefter klippte jag på en 85:a och en 87:a på en sjukt sakta in vevad svart zonker tail. 10 min efter det så var det återigen tim som drog upp en 65 fisk vilken start tyckte vi men bättre skulle det bli! Klockan 14:30 så tog det plötsligt tvär stopp på nickes zonker tail. Ett ruggit mothugg och snabb drill senare så stod vi med en 115 centimeters västervik krokodil mot måttplankan. Vilken start! Vi fyllde kvoten 1,5 timme efter startskottet! Nu började jakten efter förbättring. Tyvärr så tvärdog fisket efter detta och tydligen så hade alla andra också bra fiske de första timmarna för att senare kamma noll. Vi kände oss ändå ganska nöjda med första dagen som slutade på 421 cm. När vi senare satt och planerade för dag 2 så kom vi alla överens om att 60-fiskarna måste bytas för att vi skulle ha en chans. Dag 2. Det var flygande start mellan 07:00-09:00 och vi hade ju vitring på seger så det blev att kliva upp 05:30 för att tagga igång. Västervik var galet vackert denna morgon. Strålande sol från en klarblå himmel med en vindstyrka på 0 sekund. Usch tänkte vi men det skulle iaf börja blåsa senare mot eftermiddagen. Vi gled iväg till ett ställe som vi haft bra fiske på tidigare under våren och började nöta. I andra kastet var det dags för mitt okuma spö att bekänna färg. Efter en hård kamp med endast en utav enkelkrokarna på mitt spinnerbait sittandes i gapet fick gäddan på 109 cm syna insidan av håven. Vilken start! Blev fest i båten kan man lugnt säga. Efter det tog vi en ny ankring på samma ställe och då oturligt nog brände nicke 2 st riktiga as till gäddor. En utav dem högg precis vid båtkanten men lyckades slita sig loss och den andra valde att hugg i samma ögonblick som nicke lyfte betet ur vattnet. Surt var det och mojon försvann lite i båten men sin vana trogen så lyckades tim kort därefter bända in en 87 fisk. Nu hade vi alltså 483 cm fisk och helt ärligt så kändes det klart!. Vi belsluta oss för att nästa mål var att spräcka 5 metersvallen så vad göra man i det läget? Jo man slänger mackan i sjön, sätter på sig leech glasögonen och börjar toknöta igen. Men stället hade dött ut totalt så vi stängde av elmotorn och begav oss till nya vatten. När klockan närmade sig 13 så hände det plötsligt. Gäddorna blev sugna på att äta igen. Så på samma ankring klippte vi gäddor på 94,78,89,80,62 cm samt att jag själv brände en jäkel som garanterat tagit oss upp på den magiska gränsen. Där tog fisket slut för dagen och vi åkte in med en slutsiffra på 494 cm. Helt galet bra men faktiskt så kändes det lite surt att inte kunna komma upp i 5 meter med tanke på det fisket vi hade. Summering: Vi vann tävlingen i överlägsen stil hela 39 cm ner till 2an samt pris för längst fisk och 3e längsta. Vilken sjukt skön känsla och som jag skrev tidigare så känns det så sjukt bra att efter alla hårda, blöta och kalla timmar som vi lagt ner i den skärgården äntligen får valuta för det!. Tack till tävlingsledningen för en bra genomförd tävling och vi hoppas ännu fler lag anmäler sig till nästa år när vi kommer tillbaka för att försvara våran seger. Tack även till Svart Zonker vars beten total dominerade och leech som gjorde att vi orkade stå och nöta i gassande sol hela dagarna. Stort tack även till fiskenyheter som har så mycket förtroende för oss. Sug åt er äran för denna seger för utan er hade vi aldrig kunnat prestera som vi gjorde! Vi har galen mojo i båten just nu, så kul att fiska ihop med Nicke och Tim för vi kompletterar varandra så bra. Alla vet vad de ska göra i båten och jag tror mycket av våra framgångar beror på det. Nästa mål för oss blir nog 24 timmars tävlingen i mälaren. Så se upp för inga gir går säkra när vi är ute på vattnet. Väl mött///// Egron Pike Nuts