fredag 11 maj 2012

Bättre sent en aldrig!

Åland var sig likt när vi anlände på förmiddagen, dvs bleke, lek och 20 + grader :) Jag bor alltid hos Johan Boman när jag åker hit "Bomans stugor" och så även denna gång. Jag och en vän johan hade packat ihop bådas familjer och gett oss av för 3 dagars nötande och man kan lätt säga att vi skulle få det tufft. Vi åkte ut så fort vi kunde och jag styrde båten mot en mar i ytterskärgården med hopp om att de fortfarande inte börjat leka. Började dock dåligt och jag blev nervös men det vände kan man säga. Gäddorna var parkerade längst lägnst in på kanterna av maren nästan så att ryggfenorna var över ytan och vi fick ett slips rally utan dess like. Landade nog runt 40 pikes på 2,5 timmar. Några honor petade vi också upp men toppfiskarna låg på runt 5-6 kg. Dag 2 skulle vi ut med mannen, myten, legenden johan boman. Vi skulle till ålands bästa vatten där det i år redan petats upp 5 tior samt ett gäng 9or så man kan säga att det var laddat!. Hur tror ni att det gick då? Jo gäddlek i full gång :( Fick nöta och nöta men landade enbart 2 gäddor på hela dagen. Sånt är livet. Kan också nämna att de var där de hade spelat in fly vs jerk 3 samt johans 12,9 ythugg på film. Dag 3 fick vi sällskap av en annan man som också bodde i stugbyn. Han kallas Tysken och åker alltid upp dit 1 vecka vår 1 vecka höst per år. Han hade haft ett tungt fiske så jag bjöd med han och ut åkte vi. Vi åkte åter ut till marerna i ytterskärgården för där visste vi att det fanns huggvillig fisk. Resultatet blev runt 35 pikes med topp återigen på runt 6 kg. Skriver ingen längd för jag tror inte vi peta upp en ända över 85 :) Summa: Helt godkänt med tanke på förhållanderna och familjerna stortrivdes. Åland levererar alltid mycket fisk. SM: Jag var ju som tim tidigare skrivigt med i team mörtsnurb. Första gången för mig i trosa så det var bara att nöta. Vi lyckades iaf peta upp 2 st godkända fiskar och slutade på en 21:a plats av 73 lag. Var riktigt kul att träffa jenk och jonas igen samt anders öhlin, vilken kille :). Vi 4 rundade iaf av sm sent in på natten med öl och härliga historier. Nu är det bara att ladda om batterierna och börja tänka pike open västervik. Hoppas på strömmings mayham i gudingen :) väl mött//// Egron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar