onsdag 23 maj 2012

Dags för en gäddfri helg och kan tala om att det var inte igår man hade det, suget efter gamleby lär ju smyga sig på innan helgen men så får det bli! Jovan jobbar hårt nere i västervik så kolla in på hans hemsida så får du dagsfärska rapporter ! http://www.jovanhoglund.com / Tim Sörensen, The Nuts

måndag 21 maj 2012

Pike Open Västervik

Då var det äntligen dags för pike open. Vad vi sätt fram mot denna tävling. Både Tim och Nicke har nött stenhårt i västervik hela våren och det är så skönt när man får betalt för all tid och möda man lagt ner. Vi dominerade denna tävling från start till mål. Här kommer en sammanfattning av hela helgen. Dag 1. Vi kände redan från start att detta skulle bli en grym helg!. Vi hade lagt upp en plan och allt kändes klockrent så efter kaptensmötet var avklarat och starten gått så var det full tutte i världens snabbaste linder mot första stället. Det tog 40 min från det att starten gick tills att Tim stod med böjt spö. Han började med en snärta på 69 cm. Kort därefter klippte jag på en 85:a och en 87:a på en sjukt sakta in vevad svart zonker tail. 10 min efter det så var det återigen tim som drog upp en 65 fisk vilken start tyckte vi men bättre skulle det bli! Klockan 14:30 så tog det plötsligt tvär stopp på nickes zonker tail. Ett ruggit mothugg och snabb drill senare så stod vi med en 115 centimeters västervik krokodil mot måttplankan. Vilken start! Vi fyllde kvoten 1,5 timme efter startskottet! Nu började jakten efter förbättring. Tyvärr så tvärdog fisket efter detta och tydligen så hade alla andra också bra fiske de första timmarna för att senare kamma noll. Vi kände oss ändå ganska nöjda med första dagen som slutade på 421 cm. När vi senare satt och planerade för dag 2 så kom vi alla överens om att 60-fiskarna måste bytas för att vi skulle ha en chans. Dag 2. Det var flygande start mellan 07:00-09:00 och vi hade ju vitring på seger så det blev att kliva upp 05:30 för att tagga igång. Västervik var galet vackert denna morgon. Strålande sol från en klarblå himmel med en vindstyrka på 0 sekund. Usch tänkte vi men det skulle iaf börja blåsa senare mot eftermiddagen. Vi gled iväg till ett ställe som vi haft bra fiske på tidigare under våren och började nöta. I andra kastet var det dags för mitt okuma spö att bekänna färg. Efter en hård kamp med endast en utav enkelkrokarna på mitt spinnerbait sittandes i gapet fick gäddan på 109 cm syna insidan av håven. Vilken start! Blev fest i båten kan man lugnt säga. Efter det tog vi en ny ankring på samma ställe och då oturligt nog brände nicke 2 st riktiga as till gäddor. En utav dem högg precis vid båtkanten men lyckades slita sig loss och den andra valde att hugg i samma ögonblick som nicke lyfte betet ur vattnet. Surt var det och mojon försvann lite i båten men sin vana trogen så lyckades tim kort därefter bända in en 87 fisk. Nu hade vi alltså 483 cm fisk och helt ärligt så kändes det klart!. Vi belsluta oss för att nästa mål var att spräcka 5 metersvallen så vad göra man i det läget? Jo man slänger mackan i sjön, sätter på sig leech glasögonen och börjar toknöta igen. Men stället hade dött ut totalt så vi stängde av elmotorn och begav oss till nya vatten. När klockan närmade sig 13 så hände det plötsligt. Gäddorna blev sugna på att äta igen. Så på samma ankring klippte vi gäddor på 94,78,89,80,62 cm samt att jag själv brände en jäkel som garanterat tagit oss upp på den magiska gränsen. Där tog fisket slut för dagen och vi åkte in med en slutsiffra på 494 cm. Helt galet bra men faktiskt så kändes det lite surt att inte kunna komma upp i 5 meter med tanke på det fisket vi hade. Summering: Vi vann tävlingen i överlägsen stil hela 39 cm ner till 2an samt pris för längst fisk och 3e längsta. Vilken sjukt skön känsla och som jag skrev tidigare så känns det så sjukt bra att efter alla hårda, blöta och kalla timmar som vi lagt ner i den skärgården äntligen får valuta för det!. Tack till tävlingsledningen för en bra genomförd tävling och vi hoppas ännu fler lag anmäler sig till nästa år när vi kommer tillbaka för att försvara våran seger. Tack även till Svart Zonker vars beten total dominerade och leech som gjorde att vi orkade stå och nöta i gassande sol hela dagarna. Stort tack även till fiskenyheter som har så mycket förtroende för oss. Sug åt er äran för denna seger för utan er hade vi aldrig kunnat prestera som vi gjorde! Vi har galen mojo i båten just nu, så kul att fiska ihop med Nicke och Tim för vi kompletterar varandra så bra. Alla vet vad de ska göra i båten och jag tror mycket av våra framgångar beror på det. Nästa mål för oss blir nog 24 timmars tävlingen i mälaren. Så se upp för inga gir går säkra när vi är ute på vattnet. Väl mött///// Egron Pike Nuts

onsdag 16 maj 2012

Nedräkningen har börjat! Imon tar vi kurs mot Västervik för en dag med Jovan "Myten" Höglund. Ska bli skitkul att komma ut på vattnet igen! Om man styr tankarna mot Pike Open så har jag snackat med grabbarna idag och kan lova dig att vi är super taggade inför helgen, det kommer kastas friskt i världens snabbaste linder ! Hoppas att det sluter upp mycket team med mycket mojo. Jag kan utlova att ingen som är anmäld till tävlingen för tillfället är lika taggad som jag , Nu signar jag ut slut ! Uppdateringar kommer att komma från västervik ihelgen så kör hårt och vik inte en tum så ses vi på briggen / Tim Sörensen, The Nuts

måndag 14 maj 2012

Här kommer lite bilder från nickes och mitt pass i lördags!
En grymt skönfläckig dam på 105 cm slukade en 6 tums shadjigg.
Nicke stoltserar i ett par grymma brillor från Leech, Tycker helt klart att det är dom bästa brillorna på marknaden.
Efter en kort fotosession fick hon en puss sen simmade hon ner mot djupet ! Det blir en hektisk vecka för mig, Ska hinna med att trycka tidningar också tydligen! Dags för tre dagars jobb innan det är dags för dom där gäddorna igen! Har aldrig känt mig såhär laddad på fisket! Feel The MOOJO! På torsdag är det dags att åka ut med Jovan på guidning där han ska servera mat och kaffe åt oss mellan storgäddorna. Sen blir det kanske en öl innan det är dags att ladda om för Pike Open som går av stapeln fredag, lördag i västervik. Vi SKA ha revansch från förregående år då vi floppat helt så se upp för världens snabbaste linder i ytterskärgården! Skitfiske/ Tim Sörensen, The Nuts
Jag hade med mig victor och Kim ut på en guidad tur i skärgården och tog inte så långtid innan kim kunde stoltsera med sin första skärgårdsgädda! Liten men naggande god sög den in en Svartzonker tail precis inne vid båten! Zonker fortsätter att leverera i Västervik. Mötte upp jovan under dagen som hade ett galet bra fiske igår, 11900 och 9800g i båten är ju grymt så här efter leken. Kör hårt / Tim Sörensen, The Nuts

lördag 12 maj 2012

Jag åkte ut en sväng idag med nicke och en vän till honom. Dagen började bra med en meters fisk i båten redan efter 10 minuter. Dagen fortsatte med mycket nötande och långt mellan huggen men efter dagen slut kunde vi endå summera ett ganska hyffsat snitt med endel fisk på mellan 80-90 cm så dagen får helt klart godkänt. Imorgon ska jag ha med mig två stycken ut som aldrig fiskat skärgård innan , ska bli spännande.. Bilder och rapport från morgondagen kommer imorgon kväll. kämpa på / Tim Sörensen, The Nuts

fredag 11 maj 2012

Bättre sent en aldrig!

Åland var sig likt när vi anlände på förmiddagen, dvs bleke, lek och 20 + grader :) Jag bor alltid hos Johan Boman när jag åker hit "Bomans stugor" och så även denna gång. Jag och en vän johan hade packat ihop bådas familjer och gett oss av för 3 dagars nötande och man kan lätt säga att vi skulle få det tufft. Vi åkte ut så fort vi kunde och jag styrde båten mot en mar i ytterskärgården med hopp om att de fortfarande inte börjat leka. Började dock dåligt och jag blev nervös men det vände kan man säga. Gäddorna var parkerade längst lägnst in på kanterna av maren nästan så att ryggfenorna var över ytan och vi fick ett slips rally utan dess like. Landade nog runt 40 pikes på 2,5 timmar. Några honor petade vi också upp men toppfiskarna låg på runt 5-6 kg. Dag 2 skulle vi ut med mannen, myten, legenden johan boman. Vi skulle till ålands bästa vatten där det i år redan petats upp 5 tior samt ett gäng 9or så man kan säga att det var laddat!. Hur tror ni att det gick då? Jo gäddlek i full gång :( Fick nöta och nöta men landade enbart 2 gäddor på hela dagen. Sånt är livet. Kan också nämna att de var där de hade spelat in fly vs jerk 3 samt johans 12,9 ythugg på film. Dag 3 fick vi sällskap av en annan man som också bodde i stugbyn. Han kallas Tysken och åker alltid upp dit 1 vecka vår 1 vecka höst per år. Han hade haft ett tungt fiske så jag bjöd med han och ut åkte vi. Vi åkte åter ut till marerna i ytterskärgården för där visste vi att det fanns huggvillig fisk. Resultatet blev runt 35 pikes med topp återigen på runt 6 kg. Skriver ingen längd för jag tror inte vi peta upp en ända över 85 :) Summa: Helt godkänt med tanke på förhållanderna och familjerna stortrivdes. Åland levererar alltid mycket fisk. SM: Jag var ju som tim tidigare skrivigt med i team mörtsnurb. Första gången för mig i trosa så det var bara att nöta. Vi lyckades iaf peta upp 2 st godkända fiskar och slutade på en 21:a plats av 73 lag. Var riktigt kul att träffa jenk och jonas igen samt anders öhlin, vilken kille :). Vi 4 rundade iaf av sm sent in på natten med öl och härliga historier. Nu är det bara att ladda om batterierna och börja tänka pike open västervik. Hoppas på strömmings mayham i gudingen :) väl mött//// Egron